Ga je op reis en wil je bovendien je eigen potje koken, dan heeft Sportief een uitgebalanceerde collectie branders en pannen. Hou wel rekening met het feit, waar je de brander wilt gaan gebruiken. De wel bekende “campinggaz” gasbrandertjes bijvoorbeeld zijn voornamelijk binnen Europa verkrijgbaar. Bovendien is het ten strengste verboden gaspatronen mee te nemen als je naar een verre bestemming vliegt. Als je dus op reis gaat naar Azië, (Zuid)-Amerika of Afrika kunnen we een multifuel brander of benzine brander beslist aanraden. Blijf je echter binnen Europa dan is gas wellicht een goede keus. We zetten de verschillen voor je op een rij.
Gasbranders
Zijn zeer eenvoudig in gebruik, je draait de “gaskraan” open, houd er ‘n lucifer bij en de gasbrander brandt. (Er zijn zelfs modellen welke zijn uitgerust met piezo “electronische” ontsteking) Een ander voordeel van de gasbrander is de aanschafsprijs deze is over het algemeen beduidend lager dan van benzine- en multifuelbranders. Daar staat echter tegen over dat de gaspatronen die je relatief vaak moet vervangen, duur zijn in de aanschaf. Nadelen van gas zijn de beperkte gebruiks- mogelijkheden bij lage temperaturen (gas bevriest namelijk bij winterse kou) Daarnaast is ook het vermogen van een gasbrander (Watts) beduidend lager dan van een benzine- of multifuelbrander waardoor het langer duurt voordat je potje gaar is.
Benzine branders
Deze hebben als grote voordeel dat de verkrijgbaarheid van benzine vele malen groter is dan van gas. Daarnaast is ook het vermogen (‘t aantal Watts) groter dan van een gasbrander waardoor je maaltijd eerder gereed is. Doordat de verbrandingswaarde van benzine zeer hoog is, is het ook geen enkel probleem m.b.v benzine te koken in winterse omstandigheden waarbij ‘t vriest. Hierbij dient echter wel vermeld te worden dat onder dergelijke omstandigheden de brander voorverwarmt moet worden met branderpasta. Afgezien van de aanschafprijs is een benzinebrander uiteindelijk vele malen voordeliger dan gas. Nadeel van benzinebranders is het ontsteken dit vereist enige routine.
Multifuel branders
Zijn ideaal als je reist in onherbergzame gebieden en in die landen waarbij niet altijd even zuivere brandstoffen als ongelode benzine verkrijgbaar is. Een multifuelbrander is doorgaans uitgerust met 2 verschillende brandstof sproeistukken waardoor de brander zowel voor enigszins zuivere brandstoffen als; benzine, kerosine en coleman fuel bruikbaar is, als voor diesel, petroleum, napta e.d.
Spiritusbranders
Deze zijn nog altijd bijzonder populair in Scandinavische landen. Waar zuivere Spiritus (met hogere verbrandingswaarde) of wel Methanol veel beter verkrijgbaar is dan bij ons. De spiritus die in Nederland in de supermarkt te koop is, is minder geschikt door toevoeging van water. Het voordeel van een spiritusbrander is o.m; de stabiele vlam en de goede stormvastheid, en bovendien is spiritus goed bij koude temperaturen te gebruiken. Nadeel is echter de beperkte regel mogelijkheden van de brander. Methanol spiritus is in Scandinavië verkrijgbaar onder de naam; RÆdsprit
Pannen
Hierin onderscheidden we aluminium, RVS, titanium, en legeringen zoals (b.v) inoxal. We zetten de verschillen even voor je op een rijtje. Aluminium is licht van gewicht, is relatief goedkoop en heeft een zeer goede warmte geleiding. Nadeel van aluminium is de poreusheid van het materiaal waardoor het minder hygiënisch is. RVS is duurzaam maar relatief zwaar, en Titanium is Ultralicht van gewicht, ook Titanium heeft een zeer goede warmte geleiding. Daar tegenover staat echter een stevige aanschafsprijs. Tenslotte kennen we legeringen als; inoxal waarbij rvs gecombineerd wordt met aluminium. De alu buitenschaal zorgt voor een verbeterde warmte geleiding, terwijl de rvs binnenzijde garant staat voor duurzaamheid, hygiëne en een betere krasvastheid. Opzoek naar kookgerei, ga direct naar onze onlineshop